-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48756 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مفهوم مكباً در آية 22 سورة ملك چيست؟

أَفَمَن يَمْشِي مُكِبًّا عَلَيَ وَجْهِهِيَّ أَهْدَيََّ أَمَّن يَمْشِي سَوِيًّا عَلَيَ صِرَ َطٍ مُّسْتَقِيمٍ (ملك،22)

در تفسير مكباً علي وجهه... احتمالهاي گوناگوني داده شده است. برخي ميگويند مراد كسي است كه سر به زير افكنده و راه ميرود و به هيچ وجه مسير خود را نميبيند. برخي ديگر نيز، گفتهاند مراد كسي است كه هنگام راه رفتن تعادل ندارد و پي در پي زمين ميخورد. عدهاي نيز گفتهاند: مقصود كسي است كه تمام توجهش به وضع خويش است و از غير خود غافل است.

علامة طباطبايي و آيت الله مكارم شيرازي با توجه به معناي لغوي مكباً (كسي كه به رو به زمين افتاده باشد) معتقدند مراد از مكباً علي وجهه كسي است كه به رو به زمين افتاده و با دست و پا و سينه به پيش ميرود و روي زمين ميخزد و از اطراف خود به طور كامل غافل است.(الميزان، علامه طباطبايي، ترجمه محمدباقر موسوي، ج 19، ص 603، دفتر انتشارات اسلامي ; تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 24، ص 349، دار الكتب الاسلاميه.)

براساس نظر همة مفسران، مراد از آية كفار در مقابل مؤمنان است. كفار با تقليد كوركورانه و بدون توجه به دلايل و برهانها، راه ناهموار را ميروند، در حالي كه مؤمنان با آگاهي، علم و يقين راه اسلام را كه صراط مستقيم را انتخاب كرده، همانند كسي كه راست ايستاده و همه جا را ميبيند به پيش ميروند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.